טור - בו


קדחת הטור דה פראנס נותנת אותותיה גם בקרב החובבנים שבינינו.
לא צריך מחקר מדעי כדי לחוש שביצועי 'ענקי הכביש' בנופי צרפת המופלאים מעלים את מפלס האדרנלין בקרב חובבים גמורים ב'משולש' רמלה- לטרון-נחשון.

באליפות ישראל האחרונה באופני כביש שנערכה ממש לפני ה'טור' העלה מאמן האופניים אריק קדוש שלושה חניכים על הפודיום במקומות 1, 2 ,3 .
"כמובן שעיני כולם נשואות ל'טור'" הוא אומר "אבל מדובר כמובן בגלקסיה אחרת לגמרי מבחינת הכושר והביצועים. יש בעולם רק כ 400 רוכבי עילית ברמת ה'טור' הצרפתי או ה'ג'ירו ' האיטלקי. אלה הם מכונות כושר שמסוגלים לביצועי על- אנחנו יכולים לקבל מהם רק השראה

מה בכל זאת אפשר ללמוד מ'ענקי הכביש'?                                               
 רוכב מקצועני באירופה יכול להגיע ל—1000 עד  1500 ק"מ ויותר בשבוע. אנחנו שואפים להגיע ל 400 וגם זה הרבה. תחשוב על מהירות ממוצעת של 30 קמ"ש (בטור זה 40 וצפונה). כדי לטחון 400 קילומטר תזדקק ל 12-13 שעות שבועיות על האוכף. גם רוכב חובב יכול להגיע לפציעות של שימוש-יתר (עומס גבוה מתמשך על מפרקים רצועות וכו') או לאימון יתר (עומס על מערכות מרכזיות בגוף) החוכמה היא לזהות מבעוד מועד  את 'החולייה החלשה' שלך ואת גורמי הסיכון שעלולים להשבית אותך.
רוכבי ה'טור' מסוגלים לרכב בקצב רצחני 6-7 שעות ולשרוף עד 10,000 קלוריות. אנחנו רוכבים בדרך כלל שעתיים שלוש ושורפים 2000 קלוריות ויותר"

 מדוע בענפי ספורט אירוביים אחרים (ריצה) קשה להגיע לנפחים כאלה?
באופניים הגוף לא נחבט בקרקע, יעילות הדיווש היא רבה מאד והמהירות מייצרת רוח יחסית שמקררת את הגוף הרבה יותר טוב מאשר בריצה. אם התעייפת אתה מפדל לאט יותר או ממש נח על האוכף, משום כך אפשר להגיע באופניים לנפחי אימון אדירים ולא בכדי הענף תופס כאמצעי מוביל להרזיה"

ה'טור' הוא גם מעבדה טכנולוגית משוכללת לבחינת חידושים שיופיעו בחנויות הבוטיק של רח' החשמונאים בת"א כבר בשנה הבאה. אחד השכלולים האחרונים שכבר הגיע ארצה הוא מד הספק אלקטרוני המובנה לציר הגלגל האחורי ומודיע כמה וואטים בפועל מייצר הרוכב. גם מדי הדופק הראשונים פותחו עבור רוכבי אופניים. ניתן אמנם לתרגם את קצב הדופק אצל אתלט מסוים להספק (הוצאה קלורית לפרק זמן)  אבל הדופק אינו מדד אבסולוטי לכך בהיותו מושפע מתנאי חום, התרגשות ועייפות. 'מד הוואטים' שפותח במקור לרוכבי-על  מגלה שהטובים שבהם כמו ארמסטרונג ושות' יכולים לגמוא מרחקים רציניים בהספק של 500 ואף 580 וואט... כמו מקדחה רבת עוצמה. בשנה האחרונה מצטיידים גם חובבים ישראלים רציניים בהתקן ההי-טק הזה שתורם, בשילוב מד-דופק, לניטור רמת ההתקדמות והופך את רכיבת האופניים לספורט האירובי המדעי ביותר.

כל האופניים המתגלגלים בטור הם 'מטוסים' יוקרתיים מקארבון (סיבי פחמן) על שני גלגלים. מדובר גם ביצירות מופת מעוצבות. שילדת ה'פינארלו פרינס' האצילית מאיטליה , שבתמונה, שוקלת 990 גרם בלבד והיא אינה הקלה בעולם. אך מביני דבר טוענים שיש בה שילוב מופלא של קשיחות-צידית ליעילות הדיווש יחד עם שיכוך זעזועים משובח שמעניק מזלג ה- ONDA הייחודי בתצורת גל יפיפה.